Det er sterke begrensninger på markedsføring rettet mot barn. Foto: MFU

Felt for markedsføring av usunn mat rettet mot barn

En TV-reklame for Safari kjeks ble vurdert som markedsføring i strid med retningslinjene fra Matbransjens Faglige Utvalg (MFU).

MFU regulerer markedsføringsaktiviteter for mat og drikke mot barn og unge. MFU har behandlet to klager knyttet til reklamefilmer for Safari kjeks, som Orkla Confectionary & Snacks AS står bak.

"De innklagede filmene benytter glade barn som danser og leker etter trendy musikk. MFU vurderer reklamen til å oppmuntre barn og unge til å spise søte kjeks. Filmene er sendt på tidspunkter som ikke er forenlig med et slikt innhold. Dette er i strid med MFUs retningslinjer", heter det blant annet i en pressemelding fra MFU.

Følg MN24 på Facebook

Årsaken til at dette kunne skje, er feil gjort av Orkla Confectionary & Snacks Norge AS og selskapets underleverandører TV2, Discovery og Nent som ikke overholdt instruksjonene om ikke å sende reklamefilmene før etter kl 21, skriver MFU videre.

Ifølge MFU har Orkla beklager det som har skjedd, og skal ha varslet at selskapet vil innskjerpe egne interne rutiner.

LES OGSÅ: Lars Monsen åpner butikk i Trondheim