Black Week er i ferd med å bli et større fenomen enn Black Friday. Foto: Foto: Marianne Tønset

Black Week vokser:

Klarna: 66 prosent mer netthandel i Trøndelag

Fra midnatt natt til fredag økte norsk netthandel med 820 prosent sammenlignet med en vanlig dag. I Trøndelag har det vært enorm vekst i netthandel gjennom hele det som kalles Black Week.

Elektronikk, barneprodukter og klær og sko var de store salgsvinnerne, melder betalingstjenesten Klarna.

Salget den første timen av årets største netthandelsdag var 820 prosent høyere enn en gjennomsnittsdag. Det skjer etter en Black Week-uke som til og med torsdag hadde en svært kraftig vekst på 74 prosent sammenlignet med i fjor, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, i en pressemelding fredag ettermiddag.

Kategorien som vokste mest denne første timen, sammenlignet med en vanlig handledag var elektronikk. Der økte salget med 2123 prosent. Også barneprodukter, klær og sko vokste med rundt 1000 prosent sammenlignet med salget en vanlig dag.

Følg MN24 på Facebook

Black Week stadig sterkere

Klarna leverer betalings- og shoppingløsninger til mer enn 7100 norske nettbutikker. Det er grunnen til at Klarna kan si såpass mye om utviklingen. Mellom en tredjedel og halvparten av all norsk netthandel går gjennom deres løsninger. Det er omsetningsstatistikk herfra som danner grunnlaget for funnene.

Ifølge Klarnas salgsstatistikk startet årets Black Week med en dobling av salget på mandag, sammenlignet med fjoråret. De påfølgende dagene har også vært høy, men lavere enn mandag. Veksten den første timen etter midnatt Black Friday var også 23 prosent lavere enn i fjor.

– De siste årene har vi sett at større deler av salgsvolumet og tilbudene i økende grad har spredd seg til dagene før selve Black Friday. Mye tyder på at dette er en tendens som fortsetter i år. Samtidig er det verdt å merke seg at Black Friday i fjor fremdeles var mer enn tre ganger så stor som gjennomsnittet av de andre dagene i Black Week, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Korona-effekt

Den rekordstore interessen for å handle på nett i år tror Klarnas markedsdirektør har sammenheng med koronapandemien og smitteverntiltak.

– Den spesielle situasjonen med koronapandemien og tiltak har ført til at mange netthandelskategorier har hatt en svært kraftig vekst før og under Black Week så langt. Nå blir det spennende å følge utviklingen for årets store netthandelsdag, sier Elvestad.

Shopper mest

Statistikk fra mandag til torsdag i årets Black Week viser at det er innbyggerne i Oslo og Viken som har økt sine kjøp på nett mest i Norge. Mens Oslo-boerne så langt har brukt 92 prosent mer på netthandel enn i fjor, følger Viken like etter med en økning på 85 prosent. I Trøndelag er det 66 prosent mer netthandel enn under fjorårets Black Week.

Ifølge Klarnas undersøkelse er også mange av kjøpene som blir gjort i løpet av Black Week godt planlagte. Hele 9 av 10 nordmenn som oppgir at de skal handle i løpet av tilbudsuken sier de regner med å kjøpe produkter som de ellers ville kjøpt, men til en lavere pris. Like mange oppgir at de skal handle julegaver i løpet av tilbudsuken.

Dette er fylkene hvor forbruket økte mest fra Black Week-dagene i 2019 til 2020 (tallene er salg gjennom Klarnas betalingsløsninger):

Norge

74%

Oslo

92%

Viken

85%

Vestland

78%

Vestfold og Telemark

75%

Innlandet

66%

Trøndelag

66%

Troms og Finnmark

65%

Agder

58%

Møre og Romsdal

58%

Rogaland

56%

Nordland

51%

LES OGSÅ: Lavere tillit til Black Friday-rabatter