Fra venstre: Daniel Kyrre Pedersen, kjededirektør Coop Mega, Synne Holm, butikksjef Coop Mega Bislett, Nina Sundqvist, adm.dir Matmerk, og statsråd Olaug Bollestad. Foto: Stiftelsen Matmerk

Nye matvaner i Norge:

Nå kjøper vi mer lokal mat i dagligvarebutikken

Salget av lokalmat og drikke i dagligvarehandelen har hatt en kraftig økning i 2020.

– Slike tall har vi ikke sett før. Flere og flere i handler lokalmat og drikke i butikken, og økningen på 12,6 prosent er helt fantastisk, sier administrerende direktør Nina Sundqvist i Stiftelsen Matmerk i en pressemelding.

Salget av lokalmat og drikke har hatt en betydelig vekst de siste årene. I tillegg vokser lokalmatsalget mer enn salg av mat innen dagligvare generelt.

- Salg av mat i dagligvare generelt øker med 9,6 prosent, mens salget av lokalmat og drikke øker med 12,6 prosent, og er derfor den kategorien som vokser mest. Totalt selges det lokalmat og drikke for 11,8 milliarder i Norge, forteller Sundqvist.

LES OGSÅ: Selger biff til nesten 3000 kroner kiloen (+)

Iskald vekst

I kategoriene øl, pølser, egg og is er veksten i dagligvarehandelen spesielt stor. Blant annet har salget av lokalt øl steget med 27 prosent til underkant av 420 millioner. Is har også en solid økning fra 114 millioner kroner til 195 millioner – altså med over 70 prosent. Salget av røkt laks, ørret og gravlaks har en nedgang uten at det er noen forklaring på det, ifølge Matmerk.- Tallene er gledelige! Det kan se ut som om vi i disse koronatider er opptatt av å kose oss litt ekstra og lokalmat og drikke er jo den beste kosen. 70 prosent økning på lokalprodusert is er helt fantastisk, sier landbruks- og matminister Olaug Bollestad i samme pressemelding.- I år har vi nordmenn virkelig tatt i bruk Norge som ferieland og det merkes på lokalmatsalget. Lokalmat og reiseliv er en bra kombinasjon og vi nordmenn liker å smake oss gjennom landet vårt, sier statsråden.

Tallene på lokalmatsalg ble overrakt statsråden i lokalmatavdelingen på Coop Mega Bislett i Oslo. Coop Mega satser stort på lokalmat fra ulike ysteri og gårder i hele Norge, og løfter blant annet frem Coop-butikkene i Midt-Norge:- Skal du lykkes med lokalmat må du gjøre jobben lokalt. Vi ser at de samvirkelagene som virkelig har gjort jobben, som Coop Nord-Vest og Coop Midt-Norge, har de høyeste salgsindeksene. Samtidig ser vi en stor økende trend på salg av lokalmat i storbyene. Så dette gjelder både bygd og by og for å svare på kundebehovet kommer vi i Coop Mega til å øke satsningen på lokalmat, sier Daniel Kyrre Pedersen, kjededirektør i Coop Mega.

LES OGSÅ: Dette unge paret fikk en vill ide og skaffet seg en kjevlemaskin (+)

Ber folk handle norsk

- Pandemien er jo ikke over. Min klare oppfordring til alle som handler mat og drikke i Norge er: Kjøp norsk, støtt lokale produsenter og husk at lokalmat og drikke også er suverene julegaver. Når det er trygt igjen, bruk restauranter og reiselivsopplevelser. De trenger all den støtten de kan få fra oss forbrukere, sier Sundqvist i pressemeldingen.

Matmerk presiserer at tallene ikke tar full høyde for koronaeffekten. For storhusholdning, inkludert hotell og restaurant spesielt, slår disse først inn på neste års måling, sier Sundqvist.

Effecto Consulting og Nielsen har gjennomført årets undersøkelse i samarbeid med Matmerk. Tallene er hentet fra dagligvarekjedene, Bondens marked, REKO, spesialbutikker og gårdsbutikker og BROD (Bryggeri- og drikkevareforeningen).

Følg MN24 på Facebook