Bilnyhet:

Audi fortsetter elektrifiseringen

I januar starter salget av Q3 45 TFSIe og Q3 Sportback 45 TFSIe.

Nå kommer den første plug-in hybriden fra Audi i klassen for kompakte SUV-er. Foto: Audi

Den ladbare hybriddrivlinjen i begge modellene leverer en systemeffekt på 245 hk (180 kW), med en elektrisk rekkevidde som gjør at du i stor grad kan kjøre elektrisk i hverdagen, melder Audi i en pressemelding.

– Audi Q3 er et svært godt alternativ for de som ønsker en kompakt-SUV med god plass, teknologi – og utstyrselementer hentet fra de større modellene, og et design som virkelig står frem. Når den nå blir tilgjengelig som ladbar hybrid, med god elektrisk rekkevidde, er det en modell som blir enda mer attraktiv for de kundene som ønsker en sportslig kompakt-SUV, men som i hovedsak ønsker å kjøre elektrisk i hverdagen og samtidig ønsker friheten til å kunne dra på langtur uten å måtte planlegge. I tillegg kommer Audi Q3 både som vanlig SUV og Sportback, hvilket gir kundene enda flere valgmuligheter. Audi har siden 2019 lansert en rekke ladbare hybrider i flere segmenter, Q3 er den første SUVen i kompaktklassen, og nye A3 TFSIe har akkurat ankommet Norge. Dette er spennende modeller, og sammen med Audis satsing på den helelektriske drivlinjen, er den ladbare hybrid-offensiven et attraktivt alternativ for de som per i dag ikke har anledning til å kjøre helelektrisk, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald. A. Møller, i pressemeldingen.

LES OGSÅ: Kinesisk nykommer på norske veier

Korte og lange turer

Q3 45 TFSIe og Q3 Sportback 45 TFSIe føyer seg inn i rekken av ladbare hybrider Audi har lansert siden midten av 2019. Samtidig markerer dette starteren for elektrifiseringen av de kompakte Q-modellene.

Ren elektrisk rekkevidde er inntil 51 km for Q3 45 TFSIe, og inntil 50 km for Q3 Sportback 45 TFSIe (WLTP). Toppfarten i elektrisk kjøremodus er 140 km/h. Den totale rekkevidden for begge modellene blir opp mot 700 km. Dette gjør at de to modellene til alternativer for de som i hovedsak ønsker å kjøre elektrisk i hverdagen, men samtidig ha fleksibiliteten til å dra på langtur når som helst.

Høyvoltsbatteriet er plassert under bilens gulv, foran bakakselen. 96 prismatiske celler lagrer til sammen 13 kWh energi. Det høye energinivået i et relativt lett batteri, kommer som et resultat av en ny generasjon celler. Batterisystemet har sitt eget kjølesystem, som kan koples sammen med bilens klimaanlegg for effektiv kjøling, selv når kravene til ytelse er som høyest.

LES OGSÅ: Her testes hybridtogene på Trønderbanen

Lading og innvendig komfort

Audi Q3 45 TFSIe og Q3 Sportback 45 TFSIe kan lades fra vekselstrømuttak hjemme eller på reise, med en effekt på inntil 3,6 kW. Det gir en ladetid på 3 timer og 45 minuttter. En type 3-kabel kreves for landing ved offentlige AC-terminaler. Kundene får tilgang til en egen lade-service som også kan styres fra telefonen.

Tredelt, lengdejusterbart baksete er standard, og ryggvinkelen kan reguleres i syv trinn. Bagasjeromsvolumet er i utgangspunktet 380 liter, men det kan økes ved å skyve baksetet frem – eller ved å legge ned bakseteryggen. Da blir totalt lastevolm 1 375 liter i Q3 45 TFSIe, og 1 250 liter i Q3 Sportback 45 TFSIe.

Audi åpner for slaget av Audi Q3 45 TFSIe og Q3 Sportback TFSIe i januar neste år. Norske priser er klare til salgsstarten i januar, men Audi kan allerede nå fortelle at basisutgavene av de to modellene får et omfattende standardutstyr, som inkluderer blant annet LED-lykter, tosoners klimaanlegg, og fjernbetjent klimatisering.

Følg MN24 på Facebook