Slik skilte Trondheim seg fra de andre storbyene under Black Week

Trøndernes kortbruk i løpet av årets Black Week økte sammenlignet med fjoråret, viser tall fra DNBs kundebase.

- Våre kunder i Trondheim har totalt sett økt kortbruken gjennom årets Black Week sammenlignet med fjoråret. Økningen ble på 20 prosent, og nasjonalt var tilsvarende tall 15 prosent. Trondheim ble kun "slått" av Bergen, som hadde 21 prosent økning.

Det forteller Marcus Trønsdal, regionbanksjef i DNB Bank i Trondheim.

- De siste årene har vi gradvis sett en utvidelse av Black Friday, og med det en forflytning av kortbruken til Black Week. I 2020 reduserte våre kunder i Bergen kortbruken på Black Friday med 14 prosent, men økte altså kortbruken i BlackWeek med 20 prosent. Reduksjonen på Black Friday var mindre i Trondheim enn i øvrige storbyer og landsgjennomsnittet, sier Trønsdal.

Marcus Trønsdal, regionbanksjef i DNB Bank i Trondheim. Foto: KRISTOFFER WITTRUP

Fysisk handel

Ifølge kortbruken blant DNBs kunder, kan man se at Trondheim er den eneste byen som ikke har en redusering i fysisk handel.

- Det var forventet at antall fysiske transaksjoner ville bli redusert i år grunnet smittesituasjonen, men kunder i Trondheim holdt seg på nøyaktig samme nivå som i fjor gjennom Black Week. Dette skiller Trondheim ut fra resten av storbyene, sier regionbanksjefen.

Videre viser rapporten fra DNB at Trondheim har en omsetningsvekst på 16 prosent i fysiske butikker. Se bildet under.

Ut i fra DNBs tall ser omsetningsveksten slik ut i store norske byer. Trondheim har størst omsetningsvekst i fysiske butikker. Foto: DNB

LES OGSÅ: Virke: Rekordsterk Black Week

Dette handler vi

Ifølge DNBs rapport øker kortbruken på artikler innen kosmetikk, hjem og hobby mest i Trondheim. I tillegg drar trønderne kortet oftest på artikler for hjemmet (31 prosent), klær og sko (23 prosent) og elektronikk (22 prosent).

Disse artiklene er mest kjøpt blant kvinner:

Hjem (31 prosent), klær og sko (30 prosent) og elektronikk (13 prosent).

Disse artiklene er mest kjøpt blant menn:

Elektronikk (33 prosent), hjem (31 prosent) og sportsutstyr (15 prosent).

Kvinner i Trondheim hadde et snittbeløp per transaksjon på 488 kroner, mens menn hadde et snittbeløp på 704 kroner.

LES OGSÅ: Koronarestriksjoner førte til netthandelrekord på Black Friday

- Flytter julehandelen

- De siste årene har vi observert at våre kunder flytter deler av julehandelen, unntatt julemat, fra desember til november. Denne trenden ser ut til å forsterkes ytterligere i år. Våre kunder økte kortbruken innen varehandel med 21 prosent i november i år sammenliknet med i fjor. Dette er altså langt over landsgjennomsnittet og øvrige storbyer, forteller Trønsdal.

Under Black Week stod kredittkort for 23 prosent av den totale kortbruken innen varehandel, og debetkort tilsvarende 77 prosent.

Analysen til DNB er basert på varehandel (tjenestekonsum er utelatt). Under varehandel er dagligvarehandel tatt bort.

Følg MN24 på Facebook