Flyr har valgt flytypen Boeing 737-800. Her med designen til det nye norske flyselskapet. Foto: Illustrasjon: Flyr / Unfold

Slik ser det ut når Flyr skal fly

Mandag offentliggjorde det nye norske flyselskapet Flyr, hvordan flyene deres vil se ut.

Opp- og nedturene for Wizz Air i Norge har ikke skremt Flyr fra å ta seg inn i et allerede tøft marked, med mange konkurrenter, permitteringer og oppsigelser ( Adressa +). Nå avdekker de design og planene for Flyr fremover.

De første passasjerene til Flyr kommer til å sette seg i et Boeing 737-800. Selskapet planlegger å starte billettsalget i april, 2021, melder selskapet i en pressemelding.

– Det er en flytype vi i ledelsen har mye erfaring med, hvor det finnes simulatorkapasitet i Norge, samt crew og mekanikere med mye kompetanse og erfaring, sier Erik G. Braathen, initiativtager til Flyr, i pressemeldingen.

Flyr jobber nå med å få alle systemer på plass, samt alle de prosedyrer og manualer som må til.

Flyselskapets plan videre er å fullfinansiere selskapet gjennom innhenting av 600 millioner kroner i privat egenkapital. Arctic Securities og to andre norske investeringsbanker er valgt som tilretteleggere, melder selskapet.

LES OGSÅ: Wizz Air åpnet flere ruter

Slank organisasjon

– Vi skal hente den kapitalen som trengs for å bygge en slank organisasjon, med de menneskene og den kompetansen som trengs, sier Tonje Wikstrøm Frislid, påtroppende administrerende direktør i pressemeldingen.

– Vi er i en situasjon der vi kan få tak i riktig fly til riktig pris, og der vi kan bygge våre systemer med ny, tilgjengelig teknologi. Vårt mål er å gi kundene en friksjonsfri, digital tjeneste, fra begynnelse til slutt, sier Wikstrøm Frislid.

LES OGSÅ: SAS-sjefen fløy så ofte til Colombia at myndighetene trodde han skjulte noe (+)

I løpet av andre kvartal skal de første flyene i luften, og deretter vil Flyr utvide antall fly og destinasjoner gradvis. I første fase vil selskapet betjene større norske byer, samt utvalgte og kjente reisemål i Europa. Planen på sikt er en flåte med 28-30 fly.

– Vi har hele tiden sagt at vi skal tilpasse antall fly i luften til den etterspørselen som finnes i markedet. Omstilling og fleksibilitet kommer til å være viktig i tiden fremover, selv om fremtiden ser lysere ut for flybransjen nå, enn for noen måneder siden, sier Wikstrøm Frislid.

Følg MN24 på Facebook