Robotstemmer ringer kunder:

Sparebank 1 SMN advarer: Flere svindelforsøk mot bankkunder i Midt-Norge

De siste dagene har Sparebank 1 SMN opplevd en kraftig økning i digitale svindelforsøk mot bankens kunder. Svindlerne bruker blant annet norsktalende robotstemmer for å lure kundene.

Har du fått en slik epost (t.v.) eller en SMS? Da kan du være blant de kundene i Sparebank 1 SMN som har opplevd svindelforsøk de siste dagene. Foto: Sparebank 1 / montasje MN24

- Både fysiske personer og norsktalende robotstemmer ringer med norsk uttale, og utgir seg for å være fra banken. Målet deres er å få kundene til å oppgi sensitive opplysninger som BankID, passord, koder eller lignende, sier kommunikasjonssjef Eirin Sørensen Røkke i Sparebank 1 SMN til MN24.

Begge utgavene av oppringinger er ren svindel. Akkurat nå opplever banken mest varianten med forhåndsinnspilt robotstemme, og det er ofte disse som resulterer i at det sendes ut en SMS/e-post.

Svindlerne opererer med forskjellige metoder, ifølge banken: Noen hevder det er mistenkelige korttransaksjoner på kundens kort, andre hevder det er behov for bekreftelse av en internasjonal banktransaksjon. Felles er at de ber kunden utføre et tastevalg, noe som virker å lede til at kunden mottar en såkalt «phishing-SMS» eller e-post.

En svindel-epost kan for eksempel se slik ut, og er klart egnet til å forvirre mottakeren:

Kopierer nummer

SMS-en kan se slik ut, men banken har også sett eksempler på at svindlerne klarer å kopiere bankens telefonnummer og dermed ser ut som en legitim avsender:

I begge tilfeller er formålet å lure kundene til å trykke på en lenke for å oppgi informasjon som kan gjøre det mulig å gjennomføre en svindel.

- Våre viktigste råd er: Oppgi aldri personlige passord, PIN-koder eller annen BankID-informasjon, uansett hvem som spør, sier Sørensen Røkke.

LES OGSÅ: Finans Norge sier flere svindler med forsikring

Ber ikke kunder om dette

- Sparebank 1 SMN vil aldri be kunder om dette på telefon, SMS eller e-post. Ikke en gang under dekket «vi har oppdaget svindel på kontoen din, og du må oppgi ditt passord for at vi skal få stoppet det». Man skal aldri dele BankID-informasjonen sin med noen, verken banken, familiemedlemmer, arbeidsgiver eller andre en egentlig har tillit til, fortsetter hun.

Her er åtte råd fra Sparebank 1 for å unngå å bli svindlet:

  1. Aldri oppgi kontoinformasjon, BankID-koder eller passord via mail eller telefon, uansett hvem som ber om det – enten det er bank, familie, venner eller andre.
  2. Banken vil aldri be deg om å oppgi koder og passord via e-post, SMS eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis en svindler.
  3. Aldri still kontoen din til disposisjon for overføringer fra ukjente.
  4. Ikke svar på e-posten eller ring telefonnummeret som er oppgitt i eposten, hvis du tror det er et svindelforsøk. Ikke klikk på en mistenkelig lenke i en e-post eller SMS.
  5. Har du en dårlig magefølelse eller oppdager at du er utsatt for svindel? Ta kontakt med banken din umiddelbart! Bruk nummeret som du finner på bankens hjemmesider, ikke de som eventuelt oppgis i SMS eller E-post.
  6. Snakk med andre, spesielt eldre, om metodene svindlerne bruker. En av de mest effektive måtene vi kan bekjempe denne type kriminalitet på, er å spre informasjon.
  7. Sjekk avsenders e-postadresse opp mot tidligere e-poster du har fått fra banken. Er du i tvil om e-posten kommer fra banken din, bør du kontakte bankens kundesenter før du klikker på eventuelle lenker.
  8. Sørg for å bytte passord på e-post, Facebook, Instagram mm. regelmessig, og unngå å ha samme passord flere steder. (Kilde: Sparebank 1 SMN)

LES OGSÅ: Svindel målrettes mot de med hjemmekontor