Når gamlingene slutter, må noe gjøres annerledes

En bedrift i Trondheim ser en lysende fremtid i digital markedsføring, når den eldre garde av salgs- og markedssjefer går av med pensjon.

Digital tvang: Pål Lind (til venstre) og Simen Strugstad i Inzynk har som ambisjon å bli størst i Europa i sin nisje. Foto: Gunnar Okstad

Pål Lind (41) og Simen Strugstad (34) eier og driver en liten bedrift i dag, men om noen år ser de for seg at Inzynk AS har vokst til en større virksomhet med 100 ansatte, 250 millioner kroner i omsetning og er blitt ledende i Europa i sin smale nisje av digital markedsføring mellom bedrifter.

LES OGSÅ: Da sønnen kom bort på et kjøpesenter, fikk han en gullkantet idé

– Det er vårt mål å greie det. Det er bare fem-seks seriøse aktører i denne bransjen globalt i dag. Vår form for digital markedsføring og strategi for komplekse salgsprosesser er fremtiden. Flere og flere vil oppdage det, sier Pål Lind.

Bedrift til bedrift

Inzynk lever i smeltepunktet mellom markedsføring og teknologi. Selskapet har egenutviklet teknologi, og det sammen med strategisk rådgivning, blir et produkt som gründerne har stor tro på: Målrettet markedsføring overfor nøye utvalgte bedrifter.

– Det er altså ikke forbrukermarkedet vi henvender oss til, men alle de bedrifter som er avhengig av å komme i dialog med andre virksomheter, sier Simen Strugstad.

LES OGSÅ: Nå merkes netthandel-boomen også i reklamebyråene

Timing: Gründerne i Inzynk, Pål Lind (til venstre) og Simen Strugstad, tror at utgangen på koronapandemien er et perfekt tidspunkt for å satse på digital markedsføring mellom bedrifter. Foto: Gunnar Okstad

Kjøp og salg på fisketur

Han mener at deler av næringslivet – i hvert fall før pandemien – var preget av en kultur der dialog for noen var ensbetydende med håndtrykk og sosiale sammenkomster, blant annet at kjøper og selger er sammen på fisketur eller lignende.

– Slik har de gjort det i all tid, og det har fungert greit både for kjøper og selger, men når disse relasjonene blir borte, da må ting gjøres annerledes, sier Strugstad.

LES OGSÅ: 66 prosent vekst i netthandel i Trøndelag

Avgjørelser tas sjelden av én

Inzynk-gründerne understreker at selv om enkelte fortsatt gjør forretningsavtaler en til en – det vil si én person hver på kjøper- og selgersiden, er det mer vanlig at det er flere personer involvert på begge sider i en langvarig kontraktsprosess.

– I Norden er veldig mye basert på konsensus. Derfor er det sjelden at én person i en bedrift tar avgjørelse om en større kontrakt, sier Pål Lind.

LES OGSÅ: Britannia ble kåret til årets markedsfører

– Tvungen digitalisering

Han tror at mange bransjer på veien ut av pandemien vil stå foran det han kaller tvungen digitalisering.

– Bedrifter må tenke nytt. Det vil bli færre fysiske kontaktpunkter, også når pandemien er over. Det blir færre messer, møter, kongresser og den slags. Derfor er det flere som trenger omstilling, og det skal vi hjelpe dem med, sier Lind.

LES OGSÅ: – Korona var det siste Hurtigruten trengte nå

Digitalt først

Målrettet markedsføring er et uttrykk som er blitt brukt i mange år, men nå kommer det i langt større skala, tror de to gründerne i Inzynk. De forteller at trondheimsbedriften skal hjelpe virksomheter både med å legge salgsstrategi og å gjennomføre den – også digitalt.

– Bedriftene vet ofte hvilke personer det er viktig å ha relasjon til og påvirke i virksomheter de ønsker å gjøre forretninger med. Vi kan gjøre det lettere for dem å nå dem på digitale måter, sier Simen Strugstad.

LES OGSÅ: Sissel hadde drømmejobben i det engelske fotballforbundet

Bygg og anlegg og offshore

Lind og Strugstad peker på at alle bransjer befinner seg i en tvungen digitalisering, men i noen bransjer er behovet enda større enn i andre.

– Vi har mange kunder i IT-bransjen, og der er det – ikke unaturlig – mange som tenker digitalt. Av bransjer som henger etter, er bygg og anlegg og offshore to av dem, sier Lind.

Gründerne bak Inzynk sier at når de bistår med bedrift til bedrift-markedsføring, er det stor grad av skreddersøm.

LES OGSÅ: Stor oljekontrakt gir arbeid i Trondheim

– Trenger ikke snakke til alle

– Vi lager løsninger som er tilpasset hver enkelt bedrift. Vi har en unik programvare som er tilknyttet en database som matcher bedrifter og bransjer i hele verden. Vi sørger for målrettet annonsering og like målrettet kommunikasjonsstrategi. Hvorfor gå bredt ut når det bare er noen få virksomheter du ønsker kontakt med, sier Simen Strugstad.

LES OGSÅ: To Trondheimsbedrifter på eksklusiv europeisk liste over vekstbedrifter

Ti i dag, 100 om noen år

Inzynk har tre ansatte i Norge, et datterselskap med fem medarbeidere i Stockholm og to medarbeidere er i Belgia, til sammen ti personer med lang nasjonal og internasjonal erfaring.

– Vi har budsjettert med 15 millioner kroner i omsetning i 2021, men vi tror at utgangen av koronapandemien er svært god timing for vekst. Vi mener det er realistisk å vokse til 100 ansatte i løpet av noen år og at vi skal bli størst i Europa innen vårt felt. Med det vil vi også bli en av de største aktørene i verden, sier Pål Lind.

Microsoft på kundelisten

Microsoft, Deloitte, Ramirent, Tata, Tryg og Kongsberggruppen er internasjonale og norske selskaper som i dag er kunder hos Inzynk.

– Hvis små bedrifter skal bli kunder hos oss, må de ha store virksomheter som sine kunder. Da kan vi hjelpe dem, sier Simen Strugstad.