– Jeg synes folk er litt småfrekk. Det står faktisk skilt om kundeparkering her som de ikke bryr seg om, sier Siv Larsen, daglig leder på Europris.

Etter det ble innført betalingsavgift utenfor Amfi-senteret har de fått utfordringer. Europris har lokaler på Wist-senteret, like ved kjøpesenteret.

– Dette er katastrofe, egentlig. Jeg har mange kunder som ikke klarer å finne parkering. Vi ser mange som kommer hit som går over mot senteret, sier hun.

Ifølge henne har også kunder fortalt om at de har droppet å komme innom fordi de ikke har funnet parkering.

Slik så det ut på parkeringa torsdag. Foto: Leif Arne Holme

– De har da kjørt hjem uten å handle. Særlig etter jul har det vært merkbart på trafikken i butikken, sier Larsen.

Selv om tallene i regnskapet ser gode ut, mener hun at de taper penger hver dag.

Derfor sier hun at det er dårlig gjort at enkelte velger å parkere utenfor når de skal på jobb eller på senteret.

– Det koster ikke så mye ekstra å være på senteret lenger enn to timer. Jeg har eldre kunder som liker å kjøre inn til døra, sier hun.

– Kundene er dårlig til beins

Kari Mortensen jobber på Bakeriet på Wist-senteret. Hun reagerer også på situasjonen.

– Dette er et problem. Det har det vært hele tiden. Folk parkerer utenfor her på våre plasser og det er kundene som lider, sier hun.

Kari Mortensen har mange kunder som har behov for å parkere nært inngangen. Foto: Leif Arne Holme

Samtidig forteller hun at en del av utfordringen har vært at ansatte på Amfi har benyttet parkeringen.

– Vi tror nå at vi har luket ut de fleste. Vi har stått og passet på de. Så har vi sett hvilke folk som går igjen. Da har vi snakket med dem, slik at de nå har funnet seg en annen plass, sier Mortensen.

Hun forteller at det flere ganger har vært åpenbart at folk har parkert for å stå der lenge.

På parkeringa er det skiltet at det er kundeparkering. Foto: Leif Arne Holme

– Vi ser noen ganger folk som legger pledd på frontruta si. Da er det jo veldig gjennomskuelig. De skjuler det ikke.

For Bakeriet er parkeringa viktig.

– Vi har en del eldre folk som kunder. Mange av de er dårlig til beins. Når de må gå et stykke for å finne plasser, så drar de en annen plass der de kan parkere nærmere døra. Det gjelder spesielt de med rullatorer og i rullestoler, sier hun.

Her er Kari Mortensen sammen med kunden Signe Grønnesby. Foto: Leif Arne Holme

Blant kundene på Bakeriet er Signe Grønnesby, som sitter i rullestol.

– Jeg har faktisk måttet parkere ved Nortura, Felleskjøpet og Nissan, forteller hun.

– Jeg blir frustrert

Anne-Sally Lona Tønne forteller at hun ukentlig pleier å handle på Europris, men at hun har slitt med å finne parkering.

Hun luftet sin frustrasjon rundt parkeringen på Facebook-gruppa «Du vet du er fra Steinjer når du ...» torsdag formiddag.

Til Steinkjer24 forteller hun følgende:

– Jeg blir frustrert når jeg skal på butikken, men ikke får parkert. Jeg var så sint da jeg var der, så jeg ventet tre dager med å legge ut innlegget.

Tønne forteller at hun har slitt med å oppdrive parkeringsplass de siste tre gangene hun skulle handlet på Europris.

– Det er umulig å parkere der med mindre du vil parkere inn biler, sier hun.

Dette er parkeringen for ansatte på Amfi, men der er det heller ikke lett for alle ansatte å finne plass. Foto: Leif Arne Holme

Selv tenker hun at det er helt greit at det kommer en betalingsløsning.

– Da kan du jo selv velge om du vil stå der to timer eller ikke. Dette handler jo om at vi som skal handle en pakke kaffe ikke får parkert. Du må vente til det blir ledig.

Vil ta grep

Det er Stein Arild Lyng som eier Wistbygget.

– Det er jo rett at vi har fått oss ei utfordring. Det er en dominoeffekt med alt som har skjedd i sentrum der det tas vekk parkering til tross for at flere jobber i sentrum. Det førte til at Amfi måtte ta grep, nå har problemet forskjøvet seg til andre tomter, sier han.

Wistsenteret ligger til venstre, mens Amfi ligger til høyre. Foto: Leif Arne Holme

Lyng forteller at de nå ser på løsninger for å få regulert dette.

– Det vil komme en løsning hvis vi finner noe som er godt nok for kundene. Vi vil ikke gjøre som på Amfi, men vi ser på andre løsninger. Jeg regner med at vi ender opp med en tidsbegrenset gratis kundeparkering, sier han.

Lyng mener ikke det er Amfi som har ansvaret for situasjonen som har oppstått.

– De må jo ha sitt opplegg med sin kundeparkering. Dette er ikke deres skyld. Skylden ligger hos Steinkjer kommune som ikke legger til rette for nok parkering i hele Steinkjer. Dette er ikke et problem bare på Sørsileiret. Det gjelder også i sentrum, Nordsileiret og Dampsaga, mener han.