– Det er utrolig trist. Vi jobbet utrolig hardt med serveringsstedet i ni samfulle år, og det er vondt å se at livsverket faller i grus. Jeg er lei meg for at det endte slik, men det var rett og slett ikke noe jeg kunne gjøre. Det var et steg jeg måtte ta, sier Jakobsen.

Onsdag 11. januar tok den tidligere innehaveren av kafé- og interiørbutikken sitt livs vanskeligste avgjørelse. Hun måtte begjære oppbud til tingretten.

– Selv om det allerede var klart at Schei Jakobsen på et tidspunkt skulle avvikles, så føltes det feil å komme med en slik beskjed midt i den tragiske situasjonen som kranvelten var, meddeler hun. Arkivfoto. Foto: John Lerli

Dagen etter falt kjennelsen i Trøndelag tingrett. Selskapet var blitt tatt under rettens behandling som konkursbo. Da var selskapets gjeld anslått til 1,15 millioner kroner, og selskapet satt igjen med en aktiva på rundt 500.000 kroner.

– Det var tøff avgjørelse å ta. Men hadde vi forsøkt å fortsette nå, hadde situasjonen blitt enda verre. Da hadde vi nok sittet igjen med et enda større tap. Men egentlig var det ikke slik jeg ønsket å avvikle selskapet, opplyser hun.

– Brått og brutalt

For fredag 6. januar, samtidig som kranvelten på Melhus fant sted, satt hun i møte med banken. Der ble det diskutert ulike løsninger for videre drift en stund til, for slik å få en styrt og kontrollert avvikling av selskapet. Da kunne hun også ta et ordentlig farvel med kundene.

Men da kranen falt, ble en allerede krevende situasjon enda vanskeligere. I samråd med banken kom hun fram til den vanskeligste, men eneste mulige løsningen. Hun måtte begjære oppbud. Forutsetningene for videre drift var forsvunnet.

– Kundegrunnlaget for bedriften forsvant brått og brutalt. Selv om vi kunne holde åpent i dagene etter kranvelten, så mistet vi besøkende. Rundt lunsjtider hadde vi riktignok mange kunder, men ellers var det nærmest dødt. Det ble ikke lønnsomt i lengden, sier Jakobsen.

– Vi ble litt innestengt, og samtidig forsvant en god del parkeringsplasser i Melhus sentrum, sier hun om det å drive kafé i nærheten av en byggeplass, sier Jakobsen. Arkivfoto. Foto: John Lerli

Men årsakene til konkursen er mange og sammensatte, og de har vært gjeldende over lengre tid. Fjoråret bød på utfordringer i form av økte varekostnader for både mat, interiør og varetransport, og det å ha kafédrift like ved en byggeplass, var krevende.

– Vi ble litt innestengt, og samtidig forsvant en god del parkeringsplasser i Melhus sentrum. Det sto gitter like ved inngangsdøra og sperringer ble satt opp, noe som førte til at besøkende trodde vi hadde stengt. Så dukket det opp brakker foran oss, og det ble enda trangere, meddeler hun.

Prisstigninger førte til at folk ble ekstra sparsommelige med kronene, og det å dra på kafé ble av flere bortprioritert. Også her forsvant deler av kundemassen.

Tilfeldighetenes spill

Men røttene til de økonomiske utfordringene finner hun likevel i pandemien med dens uforutsigbarhet og begrensninger. Jakobsen hadde i starten av 2020 nettopp begynt med oppussing av butikken da koronaen gjorde sitt inntog på verdensscenen.

– Ingen visste at pandemien skulle være med oss i flere år. Det ble jevnlige nedstengninger av samfunnet, og avbestillingene tikket inn. Enmetersregelen begrenset drifta, og folk turte ikke lenger gå ut. Slik holdt det på i flere runder, sier Jakobsen.

Schei Jakobsen hadde i alt seks ansatte. Innehaver Cathrine Jakobsen (t.v.) og kaféleder Anna Rebecka Nisseby var to av dem. Arkivfoto. Foto: Marthe Ingeborg Hammer

Oppdragene forsvant og inntektene skrumpet inn. Samtidig satt de tidvis igjen med et stort lager av mat- og drikkevarer som ble kjøpt inn før nedstigningene og som de ikke fikk solgt videre. De forsøkte å lage nye, kreative arrangement for å spe på inntektene, men det hjalp ikke i lengden.

Jakobsen meddeler at det var ekstra tungt å komme med oppbudsbegjæringen like etter kranvelten i Melhus sentrum.

– Det var forferdelig. Selv om det allerede var klart at Schei Jakobsen på et tidspunkt skulle avvikles, så føltes det feil å komme med en slik beskjed midt i den tragiske situasjonen som kranvelten var. Omstendighetene gjorde det ekstra vondt. Men tilfeldighetene ville ha det slik.

– Vil komme styrket ut av dette

Jakobsen er enn så lenge usikker på hva framtida vil bringe på næringsfronten. Først skal hun bidra til avviklinga av Schei Jakobsen AS. Melhusbanken har overtatt konkursboet, og torsdag, fredag og lørdag blir det opphørssalg av interiøret i lokalet.

– Telefonen har nærmest gått varm. Det har haglet inn med meldinger fra fjern og nær, og det setter jeg utrolig stor pris på, sier Jakobsen om tilbakemeldingene fra publikum. Arkivfoto. Foto: John Lerli

Det blir ikke matservering underveis, men det blir anledning til å ta en aller siste kaffekopp hos Schei Jakobsen.

– Det kommer nok til å bli trist å være der, vel vitende om at det er aller siste gang jeg møter kundene i lokalet. Men det blir fint å få tatt et ordentlig farvel med dem. Jeg har møtt mange mennesker gjennom de ni årene som har gått, og jeg har stiftet mange hyggelige bekjentskaper, sier hun.

Schei Jakobsen hadde sin første åpningsdag 3. august 2014.

– Fantastiske år

Schei Jakobsen ble grunnlagt i 2014 av Anna Schei og Cathrine Jakobsen. Førstnevnte trakk seg ut av virksomheten i 2016. Kafeen ble raskt populær, og den ble for mange et naturlig møtested på Melhus.

– Det har vært fantastiske år. Vi klarte å skape en liten oase midt i Melhus sentrum, og det har vært en fantastisk arena for å utvikle seg som kafédriver. Det har vært fint å skape noe som ikke bare har betydd mye for meg, men også for mange andre.

– Hvordan har tilbakemeldingene vært etter oppbudsbegjæringen?

– Telefonen har nærmest gått varm. Det har haglet inn med meldinger fra fjern og nær, og det setter jeg utrolig stor pris på. Det gjør at jeg har stor tro på at jeg vil komme styrket ut av dette. Jeg er takknemlig for responsen, legger hun til.

I 2021 ble Schei Jakobsen tildelt Melhus kommunes næringspris.