Norske dagligvarebutikker tar i disse dager inn nye varer. Butikkene gjør store utskifteringer to ganger i året.
– Kundegruppen i Trondheim er nok en del yngre enn ellers i landet. Vi merker at omsetningen svinger med når studentene er i byen, sier Victoria Hellesøy Stenbakk.
– Noen varer har vi tjent vulgært mye på i prosent. Det er nesten så jeg ikke vil si det
Energidrikk-inntog
Stenbakk er sjef for Foodora Markets. Dagligvarekonseptets butikk i Trondheim er kjedens største utenfor Oslo. Hellesøy ramser opp brus og energidrikk på vei inn i utvalget:
Monster Lewis Hamilton
Pepsi Max Mango
Red Bull Green Edition
Battery med blåbærsmak
Bris med annanassmak
Litago salt karamell
Bold Iskaffe har ekstra høyt koffeininnhold, og er nytt i Norge.
– Kundene pleier å prøve brus og energidrikk med nye smaker, kommenterer hun.
Godteri-stans
Blant nyhetene er også Klar deodorant med refill, spekeskinkeflak fra Stranda som bruker hele kjøttstykket, flere godterityper og en ny frossenpizza fra Peppes.
– I Trondheim kjøper dere 180 prosent mer røde epler enn snittet ellers i landet. Dere kjøper også tjue prosent mer øl enn ellers i landet, sier Stenbakk.
Hun ser ingen tegn til at de nye varene speiler dyrtiden ved å ha lavere pris. Enkeltgrupper ser ikke ut til å vokse uvanlig mye.
Rema 1000 planla å selge Sophie Elises godteriposer, men denne lanseringen er utsatt på ubestemt tid.
Rema 1000 setter Sophie Elise-godteri på vent
Viser kvalitet med pris
Å introdusere nye varer er krevende. Kanskje særlig i dyrtiden, mener Alexander Schjøll. Han er forskningsleder ved Forbrukerforskningsinstituttet Sifo.
– De aller fleste nylanseringer er fiaskoer. Det meste er bare varianter av kjente ting, og det er veldig vanskelig å treffe i markedet, sier han.
– Er prisnivået på de nye varene tilpasset dyrtiden?
– Vi har ikke noe data på det, men det ville vært veldig rart om de var billigere. Produktene ble utviklet før prisene begynte å stige så mye. For produsentene ville det også vært problematisk å opprettholde merkevaren, men senke prisen. De må signalisere kvalitet med pris. Du får ikke kjøpt «fattigmanns-Pepsi», forklarer forskningslederen.
Selger mindre
Blant sesongens nyheter er melkesjokolade med riskrisp-karamell. Og nettopp sjokolade har blitt nesten 18 prosent rimeligere på seks år.
– Er det en fin ting?
– Ut ifra folks økonomi er billigere varer bra, men sjokolade er ikke sånt man skal spise mer av. Så sånn sett, absolutt ikke, svarer Schjøll.
Mens sjokoladen bare har blitt rimeligere, har de generelle matprisene blitt elleve prosent høyere de siste seks årene.
– Det er sterkt bekymrende at usunne matvarer blir billigere mens sunne matvarer blir dyrere. Vi vet at dette er uheldig for folkehelsen, sier statssekretær Ole Henrik Krat Bjørkholt (Ap) i Helse- og omsorgsdepartementet til NTB.
Da sukkeravgiften ble fjernet i 2021, falt prisen på sjokolade spesielt mye.
Konkurs med millioner i ubetalte regninger. Arbeidere savner lønn for flere måneder
Foodora Markets har samlet trondheimsdriften i ett sentrumslokale. Butikken er ikke åpen for folk flest, men benyttes av bud som kjører ut bestilte varer.
Kjedens vekst roet seg da pandemien slapp taket.
– I januar 2022 slet vi med å levere. Vi som jobbet på kontor, løp rundt og plukket varer. Kvaliteten på tjenesten har nok godt av litt dempet vekst, sier Victoria Hellesøy Stenbakk.