Norske dagligvarebutikker tar i disse dager inn nye varer. Butikkene gjør store utskifteringer to ganger i året.

– Kundegruppen i Trondheim er nok en del yngre enn ellers i landet. Vi merker at omsetningen svinger med når studentene er i byen, sier Victoria Hellesøy Stenbakk.

Energidrikk-inntog

Stenbakk er sjef for Foodora Markets. Dagligvarekonseptets butikk i Trondheim er kjedens største utenfor Oslo. Hellesøy ramser opp brus og energidrikk på vei inn i utvalget:

  • Monster Lewis Hamilton

  • Pepsi Max Mango

  • Red Bull Green Edition

  • Battery med blåbærsmak

  • Bris med annanassmak

  • Litago salt karamell

  • Bold Iskaffe har ekstra høyt koffeininnhold, og er nytt i Norge.

– Kundene pleier å prøve brus og energidrikk med nye smaker, kommenterer hun.

Foodora når yngre folk i Trondheim enn i resten av landet, forteller Victoria Hellesøy Stenbakk. Foto: Foodora

Godteri-stans

Blant nyhetene er også Klar deodorant med refill, spekeskinkeflak fra Stranda som bruker hele kjøttstykket, flere godterityper og en ny frossenpizza fra Peppes.

– I Trondheim kjøper dere 180 prosent mer røde epler enn snittet ellers i landet. Dere kjøper også tjue prosent mer øl enn ellers i landet, sier Stenbakk.

Hun ser ingen tegn til at de nye varene speiler dyrtiden ved å ha lavere pris. Enkeltgrupper ser ikke ut til å vokse uvanlig mye.

Rema 1000 planla å selge Sophie Elises godteriposer, men denne lanseringen er utsatt på ubestemt tid.

Viser kvalitet med pris

Å introdusere nye varer er krevende. Kanskje særlig i dyrtiden, mener Alexander Schjøll. Han er forskningsleder ved Forbrukerforskningsinstituttet Sifo.

– De aller fleste nylanseringer er fiaskoer. Det meste er bare varianter av kjente ting, og det er veldig vanskelig å treffe i markedet, sier han.

– Er prisnivået på de nye varene tilpasset dyrtiden?

– Vi har ikke noe data på det, men det ville vært veldig rart om de var billigere. Produktene ble utviklet før prisene begynte å stige så mye. For produsentene ville det også vært problematisk å opprettholde merkevaren, men senke prisen. De må signalisere kvalitet med pris. Du får ikke kjøpt «fattigmanns-Pepsi», forklarer forskningslederen.

Fungerende butikkleder Anneli Tollefsen med enda en frossenpizza det norske folk får teste. Foto: Stian Hansen

Selger mindre

Blant sesongens nyheter er melkesjokolade med riskrisp-karamell. Og nettopp sjokolade har blitt nesten 18 prosent rimeligere på seks år.

– Er det en fin ting?

– Ut ifra folks økonomi er billigere varer bra, men sjokolade er ikke sånt man skal spise mer av. Så sånn sett, absolutt ikke, svarer Schjøll.

Mens sjokoladen bare har blitt rimeligere, har de generelle matprisene blitt elleve prosent høyere de siste seks årene.

– Det er sterkt bekymrende at usunne matvarer blir billigere mens sunne matvarer blir dyrere. Vi vet at dette er uheldig for folkehelsen, sier statssekretær Ole Henrik Krat Bjørkholt (Ap) i Helse- og omsorgsdepartementet til NTB.

Da sukkeravgiften ble fjernet i 2021, falt prisen på sjokolade spesielt mye.

Foodora Markets har samlet trondheimsdriften i ett sentrumslokale. Butikken er ikke åpen for folk flest, men benyttes av bud som kjører ut bestilte varer.

Kjedens vekst roet seg da pandemien slapp taket.

– I januar 2022 slet vi med å levere. Vi som jobbet på kontor, løp rundt og plukket varer. Kvaliteten på tjenesten har nok godt av litt dempet vekst, sier Victoria Hellesøy Stenbakk.

Et lite utvalg av varene som kommer til en butikkhylle nær deg. Foto: Stian Hansen