Et jubileum er alltid en anledning til å reflektere. Og drømmen om MN24 før lanseringen høsten 2020, var å skape Midt-Norges viktigste journalistiske næringslivssatsing, med den beste dekningen av økonomi, næringsliv og nyskaping i Midt-Norge. For Norges mest spennende landsdel fortjener det, slik jeg skrev om da vi lanserte MN24 på nett.

Da vi lanserte Midtnorsk Næringsliv og MN24 for to år siden kjente jeg og flere med meg at det var starten på noe virkelig bra. Ja, det var pandemi rundt oss, og smittetallene i landsdelen økte parallelt med høstmørket og kuldegradene. Og mange av oss som jobbet med prosjektet satt på hjemmekontor både før, under og etter lanseringen. Å drive nyskaping og innovasjon fra hvert sitt hjemmekontor er ikke det enkleste, men det var så mye positiv kraft i det vi gjorde, at det overvant alle utfordringer vi sto oppe i.

Utvikling fra innsiden

Fra innsiden av mediehusene i Polaris Media Midt-Norge klarte vi å avdekke behov i markedet og med egne ressurser utvikle det som i dag er blitt en redaksjonell kraft i landsdelen. Enkelte kaller dette innovasjon i etablerte virksomheter. Jeg og mange hos oss kaller denne utviklingsmodellen for intraprenørskap, og den samme prosessen tror jeg mange andre i næringslivet har opplevd. Lett var det ikke, og motstand fins overalt, men pandemien tvang mange av oss til å tenke helt nytt og bli med på store endringer fra innsiden av sin bestående virksomhet. Tidligere har jeg selv vært med på å sette i gang trd.by og Adresseavisen Brand Studio, og begge disse er satsinger som lever i beste velgående. Det ga oss også erfaringer som vi kunne bruke i arbeidet med MN24.

Og hjemmefødselen den gangen gikk bra. Ti mediehus i hele Midt-Norge gikk sammen i en satsing på kvalitetsjournalistikk om økonomi, næringsliv og nyskaping: Adresseavisen, Avisa Sør-Trøndelag, Bladet, Brønnøysunds Avis, Fosna-Folket, Hitra-Frøya, Innherred, Opp, Steinkjer24 og Trønderbladet. Siden har Stjørdals-Nytt kommet til, og vi blir kanskje flere ganske snart som leverer innhold til MN24.

120 000 abonnenter har våre produkter på nett og papir som en del av abonnementet. MN24 er et nettsted som oppdateres hele dagen, hele uka og hele året med siste nytt om økonomi, næringsliv og nyskaping i Midt-Norge. Vi har egen app, nyhetsvarsel, sosiale medier, events og papirmagasiner. Papirmagasinene er muligens litt overraskende i en digital samtid, men de har vist seg å være en stor kommersiell suksess og de har opptil 150 000 lesere. Neste nummer kommer i januar, helt i starten av et nytt og spennende år.

Suksessoppnåelse

Har vi lykkes med Midtnorsk Næringsliv? Ja, på mange områder har vi det. Trafikktallene viser rundt 100 000 unike brukere i uka, antall abonnenter som bruker tjenesten og ulike spørreundersøkelser viser at vi er på god vei mot målet: Å bli landsdelens største innen et tydelig journalistisk område.

Og journalistisk har det siste året vært utrolig utfordrende, med spesielt fokus på konsekvensene av Ukraina-krigen, prisøkninger og rentesjokk. MN24 har også vært nyhetsledende eller mest omfangsrik på saker som den lange serien om milliardæren Francis Hay sine forretninger, debatten rundt grunnrenteskatt, Meraker Brug-dramaet, samt karrierestoff og eiendomsstoff generelt. Et eksempel på det siste er da vi i MN24-magasinet høsten 2021 dokumenterte hvem som eier Midt-Norge og Trondheim sentrum. Oversikten over eierne av utmark i Trøndelag er det første gang noen har laget.

Med så sterke regionale og nasjonale konkurrenter på dette journalistiske området er dette arbeidet ikke gjort i en håndvending, så det gjenstår mye før våre ambisjoner er nådd. Men så er ikke dette en 100-meter sprint heller.

Det er en maraton, og vi har nettopp startet.