Dimensjonering og annen utforming av parkeringsplasser diskuteres i mange byggeprosjekter, og det er stadig flere tvistesaker i boligområder. En av grunnene er at personbilene har blitt bredere i løpet av få år, med uheldige følger spesielt i forbindelse med parkering i parkeringsanlegg. Som en konsekvens av dette, anbefaler Sintef med en ny anvisning å øke bredden på parkeringsplasser fra 2,5 til 2,6 meter, melder Sintef selv i en pressemelding.

– Funksjonell parkering

Ifølge Sintef innebærer begrepet funksjonell parkering at alle kan sitte i bilen til den er parkert, noe som også vil bidra til å redusere risikoen for alvorlige ulykker i parkeringshus.

– Dette er en utvikling som skjer parallelt i flere andre land. For eksempel økte de tyske anbefalingene fra 2,50 til 2,65 meter bredde tidligere i år, forteller Kirkhus.

Mange konflikter i forbindelse med innendørs parkeringsanlegg dreier seg om plassbehovet ved søyler. Søylene kan gjøre det vanskelig å manøvrere, de kan stå i veien for åpning av bildører, og de kan være til hinder når man skal forlate en parkert bil, opplyser Sintef.

– Den reviderte anvisningen er utvidet med klare anbefalinger for hvordan slike utfordringer bør håndteres. Anvisningen er også tydeligere på plassbehov ved enden av en parkeringsgate og for plasser rett innenfor en port, forklarer Kirkhus.

Mange konflikter i forbindelse med innendørs parkeringsanlegg dreier seg om plassbehov ved søyler, som kan gjøre det vanskelig å manøvrere. De kan stå i veien for åpning av bildører, og de kan være til hinder når man skal forlate en parkert bil.

– Den reviderte anvisningen er utvidet med klare anbefalinger for hvordan slike utfordringer bør håndteres. Anvisningen er også tydeligere på plassbehov ved enden av en parkeringsgate og for plasser rett innenfor en port, forklarer Kirkhus i samme pressemelding.

Ikke alt blir endret

Anbefalingene fra Sintef gjelder for både boligbebyggelse og andre typer bebyggelse og virksomheter. Med parkeringsanlegg menes parkering på opparbeidet uteareal (terreng) og parkering i og på byggverk som garasjer, parkeringskjellere, parkeringshus og parkering på tak.

Det er likevel mye som er uendret i den nye anvisningen – som dybden på parkeringsplassene, bredden på manøvreringsfeltet mellom plasser og dimensjonering av HC-plasser. Anvisningen omhandler ikke bygningstekniske forhold. Den angir imidlertid forhold som det er viktig å ivareta i garasjeanlegg, som brannsikkerhet, ventilasjon og håndtering av fuktighet. Også forhold for utendørs parkeringsanlegg er omtalt.

I motsetning til den gamle anvisningen, sier den nye anvisningen ingenting om behovet for antall parkeringsplasser, eller om de skal være innen- eller utendørs.

– Dette er politiske og markedsmessige spørsmål som er utenfor Sintefs mandat å vurdere, sier Kirkhus.

Anvisningen er spisset mot personbil-parkering. Sintef jobber også med en egen anvisning om sykkelparkering.