Regionene Fjord-Norge og Trøndelag skal i følge en pressemelding fra Innovasjon Norge representere Norge på den internasjonale mat- og reiselivsmessen Grüne Woche (IGW) i Berlin i januar. 400 000 personer er ventet å besøke Messe Berlin, og rundt 60 utstillere fra de to norske regionene vil servere lokale mat- og reiselivsopplevelser.

Landbruks- og matminister, Sandra Borch (Sp) skal åpne den norske standen, og kommer i løpet av oppholdet også til å møte landbruksministere fra hele verden under det årlige globale forumet for mat og landbruk (GFFA), melder Innovasjon Norge videre.

IGW har blitt en publikumssuksess og har befestet sin posisjon som Berlins best besøkte messe. I 2019 ble det for første gang omsatt varer for over 50 millioner Euro i løpet av de ti dagene messen varte. Målet for deltagelsen er å vise fram "En bærekraftig norsk matnasjon", og gjennom dette øke sjansene for internasjonalt salg og turistbesøk til Norge.

– Norges deltakelse på Grüne Woche i Berlin skal bidra til å styrke omdømmet for norsk mat og reiseliv. Jeg er trygg på at disse utstillerne representerer noe av det ypperste fra sine regioner. Det er, og skal være, et kvalitetsstempel å bli valgt ut som utstiller til den norske standen på Grüne Woche. Tyskland er et av våre viktigste markeder i utlandet, og jeg gleder meg veldig til å være med å vise fram det ypperste Norge har å by på innen mat- og reiseliv, sier landbruks- og matminister Sandra Borch.

Den første dagen på IGW vil landbruksministeren også kåre vinneren av Bedriftsutviklingsprisen i landbruket. De tre finalistene til årets pris er Den Sorte Havre fra Viken, Fæby Gård og Bryggeri fra Trøndelag og Ystepikene fra Rogaland.

Fra Vestlandet er det Statsforvalterne i Rogaland, Vestland, Møre og Romsdal og Matarena AS, som står for programmet. Det er valgt ut 20 bedrifter som representerer det store mat- og drikkemangfoldet på Vestlandet.

Europeisk matregion

Trøndelag skal i tillegg delta med mange representanter. I år har Trondheim og Trøndelag, som første region i Norge, status som europeisk matregion. Høsten 2023 er Trondheim dessuten vertskap for oste-VM og i 2024 skal europamesterskapet i kokkekunst arrangeres i regionen.

- Vårt mål med deltagelsen på Grüne Woche, er å bidra til å utvikle Norge og Trøndelag som en anerkjent mat- og reiselivsnasjon med tydelig lokal og regional identitet. Gjennom menyen vi serverer, gir vi de tyske turistene en smakebit på de unike og spennende matopplevelsene vi har i vår region, Trøndelag. Verden skal få smake og oppleve Trondheim og Trøndelag, European Region of Gastronomy, sier Brit Melting, prosjektleder fra Oi! Trøndersk Mat og Drikke.

I Berlin skal de dele ut 4000 postkort som en del av en konkurranse publikum kan delta på. Premien er en drømmehelg for to i Røros, Innherred, Øyriket eller Trondheim.

- Målet er å få øke etterspørselen etter lokalmat og få flere tilreisende til vår region, som igjen fører til salg av matopplevelser her hjemme, sier Melting.

Fra Trøndelag kommer det både produsenter og reiselivsoperatører som gleder seg til å servere og fortelle om Norge og Trøndelag. Det er 30 deltagere på stand fra reiselivet og lokale mat- og drikkeprodusenter. De har med råvarer og produkter fra 40 produsenter. Menyen fra Trøndelag er slik:

  • Kveite fra Namdalskysten (Rørvik Fisk), Fenalår fra Namdalseid (Holstad gård), Elg fra Steinkjer (Vilteksperten), Rein fra Røros (Stensaas), Grava laks fra Frøya (Garnviks Røkeri), Krabbe fra Hitra (Hitramat), Marengs og Blåbæryoghurt fra Røros (Galåvolden gård og Rørosmeieriet), Kylling fra Orkanger (Norsk Kylling).

  • 12 ulike oster fra 10 ysteri i Trøndelag er også på menyen

  • 2 sjokoladetyper fra Jentene på Tunet, og kjøttretter som Li-bab fra Lierne, Elgpølse fra Fosen og Ramsløkpølse fra Frosta er en del av 3 retter i tastingsonen, sammen med Grava laks fra Frøya, og ulike ostesmaker.

  • Ølsmaker fra 4 ulike bryggeri i Trøndelag, og Fjellbreeze med tyttebær og gin fra Røros

  • 4 alkoholfrie drikkesmaker fra Mikkelhaug på Levanger og fra Røros Bryggeri

  • 3 drinker laget av Britannia Hotel med lokale råvarer; med Aquavit og Tindveddestilat fra Inderøy Brenneri, og Granskauen Gin fra Fosen

Britannia er representert på gigantmesse. Foto: Christine Schefte / Adresseavisen

Over 50 med

Det er også produkter med beskytta betegnelser med fra Trøndelag: Skjenning fra Røra bakeri, Tjukkmjølk fra Rørosmeieriet, Fjellmandel fra Oppdal, og Fenalår. I tillegg bruker Fursetgruppen produkt fra Trøndelag, så det blir til sammen over 50 produsenter fra Trøndelag representert med råvarer og produkt på IGW 2023.