Et jubileum er alltid en anledning til å sette ting litt i perspektiv. Drømmen før lanseringen ifjor var å skape Midt-Norges viktigste journalistiske næringslivssatsing. Norges mest spennende landsdel fortjener tross alt det, slik jeg skrev om da vi lanserte MN24 på nett.

LES OGSÅ: Jeg har et løfte til Norges mest spennende landsdel

Da vi trykket på publiseringsknappen 28.oktober i fjor, kjente jeg og flere med meg at det var starten på virkelig bra. Ja, det var pandemi rundt oss, og da - som i år - økte smittetallene i landsdelen parallelt med høstmørket og kuldegradene. Og mange av oss som jobbet med prosjektet satt på hjemmekontor. Å drive nyskaping og innovasjon fra hvert sitt hjemmekontor er ikke det enkleste, men det var så mye positiv kraft i det vi gjorde, at det overvant alle utfordringene vi sto oppe i.

Det samme tror jeg mange andre i næringslivet har opplevd. Pandemien tvang mange til å tenke helt nytt og bli med på store endringer i form av krav til digitalisering, bærekraft og økt mangfold.

Og hjemmefødselen gikk bra! Ti mediehus i hele Midt-Norge gikk sammen i en enhetlig på kvalitetsjournalistikk om økonomi, næringsliv og nyskaping: Adresseavisen, Avisa Sør-Trøndelag, Bladet, Brønnøysunds Avis, Fosna-Folket, Hitra-Frøya, Innherred, Opp, Steinkjer24, Trønderbladet.

Rundt 100 000 abonnenter fikk med det noe helt nytt som en del av abonnementet sitt - et nettsted som oppdateres hele dagen, hele uka og hele året med siste nytt om økonomi, næringsliv og nyskaping i Midt-Norge.

Ikke gjort i en håndvending

Har vi lykkes? Ja, på mange områder har vi det. Trafikktall, bruk, antall abonnenter og spørreundersøkelser viser at vi er på god vei mot målet. Å bli landsdelens største innen et tydelig journalistisk område, med så sterke regionale og nasjonale konkurrenter er ikke gjort i en håndvending.

Men så er heller ikke dette en 100-meter. Det er en maraton, og vi er kun i startfasen. Til å være bare ett år, så har babyen jaggu kommet seg både på beina og lagt på sprang: Vi har kontinuerlig oppdatering på nett, vi har live-events og vi har startet en magasinsatsing. Det siste magasinet var om eiendom og ble distribuert i rundt 100 000 eksemplarer.

Journalistisk har det siste året vært utrolig spennende. MN24 har vært nyhetsledende og mest omfangsrik på saker som den omdiskuterte batterifabrikken, om byggingen av nye E6 gjennom Trøndelag, samt karrierestoff og eiendomsstoff, som da vi i det nevnte magasinet dokumenterte hvem som eier Midt-Norge og Trondheim sentrum. Oversikten over eierne av utmark i Trøndelag er det første gang noen har laget forøvrig.

Vi har også bidratt til en lovendring som forbedret rettighetene til mange av de som falt mellom to stoler hos Nav under pandemien, og vi har satt et sterkt fokus på temaer som bærekraft og mangfold i arbeidslivet, gjennom en rekke saker.

LES OGSÅ: 72 menn, sju kvinner blant advokatpartnerne i Trondheim (+)

Samtidig har vi hatt våre utfordringer. Vi må bli enda flinkere til å grave dypere i temaer som angår Midt-Norge, og jeg vet at en del abonnenter har hatt problemer med innlogging blant annet. Det jobbes hver dag med å rette på akkurat det, og både vi i redaksjonen og kundeservice har tips til å løse det om du har problemer.

Så, nei, vi er ikke perfekte, men vi streber hver dag etter å bli bedre. Vi har også flere nyheter å komme med. På fronten av MN24 har vi nå lansert et nyhetsstudio med små og store saker, og vi har fått på plass et langt bedre søk, så det er lettere å finne igjen sakene.

Sammen med et oppdatert og finpusset design, så begynner MN24 virkelig å se ut som det pulserende økonominettstedet vi ønsker. 10.november skal vi sammen med Adresseavisen og Midtnorsk Debatt også ha et debattmøte på Værnes, om reising i samfunnet etter koronaen. Blir det færre eller flere reiser i fremtida? Eventet henger naturlig sammen med journalistikken i en rekke saker vi har hatt om arbeidslivet etter koronaen.

Nå er begrepet «etter koronaen» kanskje litt feil, all den tid vi akkurat nå opplever høyere smittetall i samfunnet enn på veldig lenge. Inntil videre er vi på kontoret, og slik håper jeg det blir. For selv om MN24 kom til verden under en hjemmefødsel, håper jeg oppveksten skjer ute sammen med hele den midt-norske familien.

Ansvarlig redaktør Atle Bersvendsen