Hva er egentlig forskjellen på Maaruds Classic Salt og det salte Prima-potetgullet du finner på Rema?

Billigvarianten koster omtrent 40 prosent mindre enn merkevare-produktet. Utover det, slet Adresseavisens redaksjon med skille dem.

Begge posene er nemlig laget i Maaruds fabrikk på Disenå.

Se vår test i videoen over.

Smakte svært likt

Ingrediensene er de samme for begge poser: Poteter, solsikke- og rapsolje, og salt. Næringsinnholdet er nær identisk.

Smaken er også svært lik. MN24 gjennomførte en uhøytidelig blindtest i Adresseavisens lokaler.

Flertallet av de spurte foretrakk den dyrere merkechipsen, men noen måtte tvile seg fram til svaret. To av 28 kjente ingen forskjell.

De to typene ble kjøpt på Rema 1000 den 20. november. Classic Salt kostet 32,90 kroner og inneholdt 240 gram potetgull.

Prima-posen kostet tre kroner mer, men inneholdt hele 400 gram.

Kort- og langreiste poteter

Maarud svarer følgende, på hva som er forskjellen mellom de to snacksvariantene:

«Maarud Potetchips Classic Salt og Prima Potetchips har ulik råvare- og produktspesifikasjon, og lages på to forskjellige produksjonslinjer på Disenå.

 Maarud har blant annet egne, patenterte produksjonsmetoder som benyttes på utstyret som lager Maarud Potetgull. Våre produktspesifikasjoner er hemmelige, utover at det også finnes observerbare forskjeller som ulik skivetykkelse og salttype. Våre tester viser at forbruker ser og smaker forskjell på produktene.»

Produsenten legger til at 80 prosent av den dyre chipsen er fra kortreiste poteter. Billigvarianten kan bestå av poteter fra andre steder i Norge og Europa.

Ingunn Kyrkjebø holder posene med potetgull som begge er laget av Maarud. Foto: Stian Hansen

Kvalitetsforskjeller

Prima er et av Remas egne merkevarer (EMV).

EMV-er som Prima, First Price og Eldorado lages ofte ved at dagligvarekjeden som eier oppskriften, inngår avtale med de som kan produsere maten billigst.

Forskningsleder Alexander Schjøll ved forbrukerforskningsinstituttet Sifo sier kjedene stadig oftere samarbeider med produsentene om å utvikle eksklusive EMV.

– Typisk er det kvalitetsforskjell mellom EMV og andre merker. EMV skal konkurrere på priser, og da sparer man ofte inn på råvarene, sier han.