- Maten har blitt dyrere i det siste. Man prøver å ikke handle på impuls, og å skrive liste. Tenk på de som er dårlig stilt. For dem er dette krise, sier Silje Linn Sollie fra Tiller.

Hun tok onsdagens handletur på Kiwi. Kiwi er den eneste kjeden som ikke økte prisen på noen av varene under MN24s enkle pristest – og får kritikk av konkurrenten Coop.

– Nå kommer det fram i klartekst hvor krevende det er for oss kontra Norgesgruppen og innkjøpsbetingelsene de har, sier Coops kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis til E24.

Norgesgruppen har bedre innkjøpsbetingelser enn øvrige dagligvarekjeder.

Dyrt tørkepapir

MN24 sjekket prisen på 20 varer hos Kiwi den 25. januar og 1. februar. Ingen hadde økt i pris. Blant varetypene vi kontrollerte var pizza, øl, kondomer, batterier og diverse frukt.

Derimot økte Norgesgruppen prisene på sin nest største kjede - Meny. For eksempel spratt Lambi tørkerull opp med 14 prosent til 63 kroner. De fleste økningene lå i sjiktet fem – ti prosent.

Prisøkningene følger ikke varetypene. Meny satte opp ølet Corona Extra ti prosent til kroner 43,90, men en vanlig halvliter Tuborg økte bare 2,3 prosent. Bananprisen lå i ro, mens Maarud potetgull økte 7,7 prosent.

De nye prisene har ikke fått kundene til å bruke kjeft, forteller butikksjef Eilif Gullvåg. Her med sin medarbeider Gunn Helen Lieskar. Foto: Stian Hansen

Himla mye sodd

Obs jekket opp prisen på flere kjøttvarer. Både Gildes kjøttdeig og grillpølse ble i overkant av ti prosent dyrere, mens Coop kjøttdeig økte med hele 20,3 prosent til 48 kroner.

Xtra Grovbrød fikk et påslag på én krone og 80 øre, men prisen på Coop kystbrød forble uendret.

- Dette har vært en unormalt hektisk januar. Vi har sett mye storhandel. Jeg er litt overrasket over hvor mye folk som er i butikken nå. Det er roligere enn i går, men på linje med en vanlig onsdag, sier Eilif Gullvåg, butikksjef på Obs City Syd.

- Hva storhandlet folk?

- Pasta, mel og andre tørrvarer. Himla mye sodd, og en del kjøtt vi hadde på tilbud. Toalettpapir. Det minnet en del om da pandemien kom til landet, svarer han.

- Hva vil du si til de som synes de nye prisene er dyre?

- Vi må bare forholde oss til det. Prisene styres fra Oslo. Vi her på gulvet har ingenting å gjøre med det, vi skal bare levere. Vi fortsetter med kampanjer, og folk har blitt mer bevisste på å utnytte de, sier butikksjefen.

Skjønner harryhandlerne

- Har dere fått noe kjeft på grunn av prisene?

- Nei, overhodet ikke. Folk er oppegående og skjønner hva som skjer, forsikrer han.

En av kundene hans, Maren Fillingsnes, sier prisene tærer.

- Man må man ha, men nå risikerer vi mer harryhandel. Jeg skjønner de som reiser til Sverige, sier 55-åringen.

Selv hamstret hun ikke før den ventede prisøkningen.

- Nei, det er ikke noe poeng. Vi risikerer bare å kaste mat, sier hun.

Maren Fillingsnes synes ikke det er noen gode grunner til at prisene skal øke. Foto: Stian Hansen

Prisbyks på vaskemiddel

Rema 1000 hadde satt ned prisen på noen brødvarer med 20 – 25 prosent, men de fleste av prisene vi sjekket 1. februar hadde gått opp den siste uken. Hvit Monster hadde økt 5,8 prosent til kroner 23,90. Sukkerfri Coca Cola og Big One- pizzaene vi sjekket kostet mellom seks og sju prosent mer.

De største økningene vi fant hos Bunnpris, var ikke på matvarer. Energizer AA-batterier gikk opp 14 prosent til kroner 37,50. Lambi tørkerull økte 16,7 prosent til kroner 69,90.

Gilde Grillpølse og sukkerfri Coca Cola var fryst på henholdsvis 47,90 og 31,50.

NRK melder at det billigste toalettpapiret hos Extra er blitt 40 prosent dyrere og koster 24,90, mens det billigste toalettpapiret hos Rema har økt med 15 prosent til 19,50.

Også prisene på kaffe, vaskemidler, sjokolade og meieriprodukter har gått opp, melder både rikskringkasteren og E24. Zalo har blant annet gått fra å koste 27,90 hos Coop Extra 31. januar, mens det kostet 39,90 1. februar. Økningen er på 43 prosent.