Det melder det trondheimsbaserte mediekonsernet i en børs- og pressemelding onsdag morgen.
Polaris Media rapporterer et driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) på 37 millioner kroner i første kvartal 2024. Resultatet er 17 millioner kroner høyere enn i tilsvarende periode i fjor. Resultatforbedringen er drevet av betydelige kostnadsreduksjoner og inntektsvekst fra digitale abonnement, melder konsernet. Brukerinntektene økte med fire prosent i kvartalet, drevet av en vekst på 28 prosent i digitale abonnementsinntekter.
Den digitale veksten kompenserte for fortsatt nedgang i papirbaserte inntekter. Antall digitale abonnement var 393 000 ved kvartalets slutt, en økning på 18 prosent fra samme periode i fjor. Heldigitale abonnement utgjør nå 64 prosent av konsernets samlede abonnementsmasse på 611 000, melder konsernet.
– Gledelig
- Mediehusene våre har en sterk digital utvikling. I 2023 økte de digitale abonnementsinntektene med 17 prosent, og det er gledelig å konstatere at veksten økte til 28 prosent i årets første kvartal. Veksten i antall digitale abonnement gjør at vi også har vekst i den samlede abonnementsmassen, til tross for at færre abonnerer på papiravisen, sier konsernsjef Per Axel Koch.
Flere av mediehusene i Polaris Media har nylig fått utmerkelser for sitt redaksjonelle arbeid. Göteborgs-Posten mottok i april pris fra den internasjonale bransjeorganisasjonen INMA for sin podcast «Hennes namn var», mens Adresseavisen ble tildelt Skup-diplom for sin artikkelserie «Milliardæren». Adresseavisen har nylig også vunnet flere priser for podcasten «Rått parti». Fædrelandsvennen fikk utmerkelsen «Årets Mediehus 2023» av Mediebedriftenes Landsforening (MBL) i begynnelsen av mai.
Adresseavisen fikk Skup-diplom for milliardæravsløring
- Vi er stolte over at mediehusene våre blir anerkjent med disse prestisjetunge prisene. Utmerkelsene er en bekreftelse på at redaksjonene våre leverer meget godt på samfunnsoppdraget. Den gode veksten vi har i abonnementsinntekter hadde ikke vært mulig uten kvalitetsjournalistikk som engasjerer leserne, sier Koch.
Annonsemarkedet er situasjonen mer krevende. Polaris Medias annonseinntekter endte 11 prosent lavere enn i første kvartal i fjor. Nedgangen skyldes svikt i papirbaserte annonseinntekter, som falt med 23 prosent. Digitale annonseinntekter utviklet seg bedre og vokste med fire prosent.
- Annonsemarkedet er fortsatt krevende både i Norge og Sverige, og dette ser ut til å vedvare inntil de makroøkonomiske forholdene bedrer seg, kommenterer Per Axel Koch. R
Polaris Medias driftskostnader i første kvartal endte seks prosent lavere enn samme periode i fjor. Konsernet iverksatte i 2023 betydelige effektiviseringstiltak både i mediehusene, trykkeriene og distribusjonsvirksomheten.
Innsparinger
- Kostnadsreduksjonen i første kvartal er et resultat av de omfattende effektiviseringstiltakene vi gjennomførte i løpet av fjoråret. Dette var nødvendige grep for å kompensere for svikten i annonsemarkedet, lavere papirbaserte inntekter og det underliggende kostnadspresset, forklarer Koch. Konsernet forventer at tiltakene gir en samlet bruttobesparelse på 300 millioner kroner i helårseffekt fra 2025, sammenlignet med kostnadsbasen i 2022.
Effekten i 2024 vil være omtrent 250 millioner kroner, melder Polaris Media.
- Størsteparten av tiltakene ble gjennomført i fjor og gir tilnærmet full effekt i år. Enkelte tiltak er under gjennomføring nå i 2024. Det gjelder blant annet konsolideringen av våre to trykkerier i Midt-Norge, hvor driften ved trykkeriet Trondheim ble avviklet i mars i år. Kostnadseffektene av trykkerikonsolideringen vil realiseres gradvis fra og med andre kvartal, sier Koch. S
Det omtalte salget av den 9,9 prosent store andelen i Finn for 2,5 milliarder kroner gjennomføres i mai. Polaris Media blir Schibsteds fjerde største aksjonær med en eierandel på 3,4 prosent, og er berettiget til sin andel av Schibsteds annonserte ekstraordinære utbytte.
Polaris Media selger Finn.no-aksjer for 2,5 milliarder
Betaler ned gjeld
Polaris Medias andel av utbyttet er omtrent 690 millioner kroner, hvorav 90 prosent forventes utbetalt i juni og resterende i tredje kvartal i år. Utbyttet vil bli benyttet til nedbetaling av konsernets langsiktige banklån på 629 millioner kroner.
- Vi er meget godt fornøyde med denne transaksjonen. Vi får vekslet en illikvid posisjon i Finn med fullt likvide børsnoterte aksjer i Schibsted, og vi nedbetaler bankgjelden vår. Dette gir oss en sterk finansiell fleksibilitet til videreutvikling av Polaris Media som mediekonsern, sier Per Axel Koch.
MN24 og samarbeidsavisene Adresseavisen, Avisa Sør-Trøndelag, Bladet, Brønnøysunds Avis, Fosna-Folket, Frøya, Hitra-Frøya, Innherred, Klæbuposten, Opp, Steinkjer24, Stjørdals-Nytt og Trønderbladet er eid av Polaris Media, og ansatte i disse avisene kan eie aksjer i Polaris Media.