I en lengre artikkel på nett, går den engelske storavisa The Times sin skribent gjennom en rekke severdigheter i Trondheim. I tillegg til den lave kronekursen, er muligheten for direktefly fra Gatwick en stor mulighet for nysgjerrige briter, mener The Times.

Mye av fokuset i artikkelen er mat selvsagt, siden Trondheim er blitt Norges mathovedstad. «With its fabulous produce and creative chefs, it’s a brilliant spot for a gourmet weekend whether your preference is a shrimp sandwich and a craft beer from a quayside café or Michelin-starred Nordic feasting, heter det i artikkelen.

Både rene turistseverdigheter, restauranter og bydeler i Trondheim blir viet oppmerksomhet. Bakklandet hentes frem som et helt unikt sted med lang historie, og Ila omtales som «The coolest neighbourhood», med sine små hus og hippe kafeer.

Nidarosdomen, Gråkallbanen, og selvsagt Britannia er blant stedene som får skryt. Det gjør også Kunsthall Trondheim, Rockheim, Munkholmen, samt utesteder og restauranter som Ila Brainnstasjon og To Rom og Kjøkken, som får massivt skryt for lokale råvarer og sine cocktails.

Skribenten lurer for øvrig på hvorfor Speilsalen hos Britannia ikke har flere Michelin-stjerner.

Britannia Hotel skaper engelsk entusiasme. Foto: Christine Schefte

«Yummi mummies»

Sellanraa Bok og Bar løftes forøvrig frem for mer enn bare lokaler og servering: «Yummy mummies love this laid-back, book-lined café and restaurant, which works closely with organic farmers and fishermen and aims for zero waste», skriver The Times.

Også mindre kjente steder som Rive Gauche og Streif bakeri får en henvisning hos storavisa. Av andre hoteller enn Britannia, nevnes Thon Hotel, blant annet på grunn av sin nærhet til jernbanen. Ellers skriver The Times at Trondheim «is short on boutique loveliness, but has plenty of decent, well-designed hotels with great buffet breakfasts».

Kajakklivet i Trondheim anbefales av The Times. Foto: Vegard Eggen

Anbefales sterkt

The Times minner sine lesere om at Trondheim har fire årstider, så man bør alltid ha en plan B for aktiviteter. Er det varmt kan man leie kajakk, er det kalt kan man besøke museer, foreslår avisa. Og om det er bare en enkelt ting i Trondheim man vil gjøre, så anbefaler The Times å besøke Havet, der man kan ta sauna og bade i fjorden.

– Husk sandaler, avslutter skribenten.

The Times er eid av News Corp., som igjen er eid av den ikke ukjente mediemogulen Rupert Murdoch. Avisa har et opplag på rundt 360 000 eksemplarer på papir, og 400 000 digitale abonnenter. I følge Statista når avisa rundt 15 millioner mennesker på nett hver eneste måned. Avisa appellerer i følge flere kilder til et voksent og profesjonelt publikum primært.

Både rekkevidden og leserne er selvsagt åpenbart interessante målgrupper for reiselivet i Trondheim, som gjerne tar imot enda flere gjester til byen.