Like før julestria og det som er høysesong for Eidsmo Kjøtt på Kvål, skjedde det et rollebytte i organisasjonen. Arnt Steinsvoll, som siden 2010 har vært daglig leder, valgte å gi seg, og i stedet har han vendt tilbake til produksjonslokalene.

Inn i rollen som daglig leder trådte dermed Vidar Martinsen. Han har siden 2016 vært kvalitetsansvarlig og produsent hos Eidsmo Kjøtt, og da styret spurte om han kunne overta lederstillingen, var valget enkelt.

– Jeg har vært i kjøttbransjen i over 45 år, og jeg har god kjennskap til hvordan ting fungerer. Innkjøringen i en ny rolle har gått veldig fint, og det er en artig jobb. Vi går en spennende tid i møte, sier Martinsen.

Han trådte inn i stillingen 1. november i fjor.

– Det nærmest eskalerte

Spekematprodusenten på Rosmælen har opplevd god vekst gjennom flere år. I 2016 hadde selskapet i overkant av 6,5 millioner kroner i driftsinntekter. År for år har inntektene økt, og i 2021 kunne bedriften vise til 15,3 millioner kroner i driftsinntekter, viser tall for regnskapet.

Med unntak av 2021, da resultatet viste 235.000 kroner i minus, har selskapet opplevd positive årsresultat den samme perioden. Årsaken til veksten skyldes stadig et stadig tettere samarbeid med dagligvaremarkedet.

– Gjennom grossisten Trøndelag Mat distribuerer vi varer til Coop og Norgesgruppens butikker, og i 2017 begynte vi også å levere varer til Rema 1000. I løpet av 2019 fikk vi innpass hos samtlige Rema-butikker i Trøndelag, opplyser Martinsen.

– Dessverre er det slik at vi ikke står for hele produksjonslinja selv, og det har vi lyst til å gjøre noe med, sier Vidar Martinsen. Foto: Eskil Buseth Folstad

– Det nærmest eskalerte. Bare i 2022 leverte vi to typer produkter for en verdi av 6,2 millioner kroner til Rema 1000. Det er nesten halvparten av omsetningen, og det sier noe om hvor viktig dette markedet er for oss, legger han til.

Han anslår at hele 90 prosent av selskapets omsetning stammer fra salg til dagligvaremarkedet. De resterende ti prosentene utgjør salg til privatmarkedet og idrettslag.

Kutte og pakke

Det er Vidar Martinsen selv, Arnt Steinsvoll og Harald Eidsmo som eier Eidsmo Kjøtt. Sistnevnte har halvparten av aksjene i selskapet, mens de to resterende partene eier 25 prosent hver.

Bedriften har en kjerne av fem-seks ansatte, men kan sysselsette opptil elleve personer ved behov. Selskapet ble stiftet i 2010, og Martinsen kom inn i selskapet i 2016.

Den nye daglige lederen skal én dag i uka bidra i produksjonen. I tillegg er det Eidsmo Kjøtt selv som må distribuere varene ut til over 70 trønderske Rema 1000-butikker, noe som betyr at en god andel av arbeidstimene går med til transport.

Samtidig har han fått nye administrative oppgaver på kontoret.

– Hvilke ambisjoner har Eidsmo Kjøtt for framtida?

– Dessverre er det slik at vi ikke står for hele produksjonslinja selv, og det har vi lyst til å gjøre noe med. Per i dag så verken slicer eller pakker vi våre sluttprodukter. Det krever en helautomatisk pakkelinje som vi ikke har, og denne delen av jobben har vi derfor satt bort til et annet selskap. Men vi ønsker å gjøre dette selv, opplyser Martinsen.

Diskusjoner i styret

Han anslår at Eidsmo Kjøtt på lengre sikt kan spare tre-fire millioner kroner i året på å gjøre denne operasjonen hjemme på Kvål. Da slipper de leieutgifter til transportkostnader.

Men det betinger en investering på kort sikt. Martinsen anslår at den vil koste rundt tre millioner kroner.

– Jeg mener det er en oppgave vi bør gjøre selv. I styret har vi hatt gode diskusjoner, og vi har landet på at vi ønsker å få til dette, for da får vi kontroll på hele produksjonen selv. Får vi gjort dette, kan vi også ansette flere, meddeler den daglige lederen.

Styret har ikke fattet vedtak om investeringen, men Martinsen har stor tro på at de som selskap vil ta dette grepet.

– Det er forsåvidt noe vi har hatt i tankene i flere år, men nå nærmer det seg en realitet. Når vi omsetter for over 15 millioner kroner og skal investere tre millioner i nytt utstyr, så kan det kanskje høres dramatisk ut, men skal vi tjene penger, må vi bruke penger.

30 prosent mangler

I 2022 investerte selskapet nær én million kroner i oppgradering av produksjonsutstyr, meddeler Martinsen videre.

Han legger til at Eidsmo Kjøtt i 2022 kun klarte å levere rundt 70 prosent av bestilte varer. De manglende 30 prosentene skyldes at varene har vært lagret et annet sted enn Kvål i påvente av slicing og pakking.

– Her har vi et potensial for vekst. Det kan også kompensere for økte råvarepriser og strømutgifter, legger den daglige lederen til.