Er du en av mange kaffetørste trondheimere som kjøper en kopp kaffe på vei til jobb? Da kan valg av feil kaffebar koste deg tusenvis av kroner i året.

For å hjelpe med å finne det perfekte stedet for morgenkaffen, har MN24 utforsket Midtbyens kaffebarer for å sammenligne prisene.

Se oversikten nederst i saken.

Denne pristesten ble gjennomført i slutten av januar i år. Det tas forbehold om at prisene kan være noe endret i løpet av de siste to månedene.

Mange tusen kroner å spare

MN24 har sammenlignet prisene på seks ulike kaféer i Trondheim.

I undersøkelsen har vi sett på prisene til en liten kopp med vanlig svart kaffe, kaffe latte og espresso. Prisene vi regner med er uten bonusordninger og rabatter.

De årlige beregningene er basert på et forbruk på en kopp om dagen, hver arbeidsdag, over et helt år. Dette tilsvarer omtrent 230 kopper med kaffe.

Variasjonene mellom de forskjellige kaffesortene er store.

ÅrsprisBilligsteDyreste
Liten svart kaffe7 590 kr10 120 kr
Kaffe latte10 120 kr12 880 kr
Espresso5 750 kr7 820 kr

Blant de ulike sortene som MN24 har undersøkt, er det espressoen som kommer billigst ut, med en gjennomsnittspris på 31 kroner per kopp. En kopp på starten av hver arbeidsdag vil i snitt koste deg 585 kroner i måneden, og 7 015 kroner i året.

Er du typen som heller foretrekker mer ekstravagante tørstedrikker, vil en kopp kaffe latte i snitt koste deg 50 kroner, tilsvarende en månedskostnad på 958 kroner, og en årskostnad på 11 500 kroner.

Den svarte kaffen havner midt på treet, med en snittpris per kopp på 38 kroner. Månedlig utgjør dette 732 kroner, og årlig 8 778 kroner.

Espresso House sin kaffe latte kommer dyrest ut, med en pris per kopp på 56 kroner, eller nesten 13 000 kroner for en kopp hver arbeidsdag i et år. Billigst er espressoen til Café le Frère, som vil koste deg 25 kroner per kopp, eller i underkant av 6 000 kroner på årsbasis. For de som foretrekker svart kaffe kommer man også best ut hos Café le Frère, med en kostnad på 33 kroner per kopp, eller 7 600 kroner i året.

Økte prisene med nesten 30 prosent

MN24 utførte en liknende undersøkelse i 2021.

Tallene viser at snittprisen per kopp med svart kaffe har steget med over 4 kroner siden juli 2021, tilsvarende et prishopp på omtrent 13 prosent. Den største prisøkningen kommer fra Starbucks, med en økning på omtrent 28 prosent per kopp vanlig svart kaffe.

For en kopp kaffe latte, har prisene i snitt steget 12 prosent. Her er det Starbucks og Espresso House som står for det største prishoppet, med økninger på henholdsvis 23 og 24 prosent.

For espressoen, er det igjen Starbucks og Espresso House som øker mest, med en prisvekst i underkant av 18 prosent. Med unntak av Kaffebrenneriet, har de andre kaffebarene holdt espresso-prisene uendret.

– Noen av kostnadene har steget 100 prosent

Daglig leder ved Jacobsen og Svart, Tony Jacobsen, forteller MN24 at prisen på noen av råvarene deres har steget så mye som 100 prosent. Likevel oppleves ikke dette som deres største utfordring.

– I henhold til spesialkaffe så har ikke prisene økt så mye. Det vi ser på som mest utfordrende er fraktpriser og strøm.

– Vi ser at vi må justere noe priser og følge med i utviklingen, men vi ønsker at kaffe fremdeles skal være tilgjengelig for folk flest som ønsker å starte dagen med digg kaffe.

Tony Jacobsen, daglig leder av Jacobsen og Svart. Foto: Jacobsen & svart

– Vi ser at de store selskapene har hatt en prisendring. Vi har valgt å se an situasjonen og følger med. Det verste for oss er at strømregningen og fraktpriser har skutt i været. Det synes vi har vært mest utfordrende. Vi er alle i en litt spesiell situasjon i dag med mange utfordringer.

Til tross for kaféens prisøkninger og økninger i kundenes levekostnader generelt, opplever likevel Jacobsen at folk flest fortsatt unner seg en god kopp kaffe.

– Med det håndverket som vi produserer, opplever vi ikke at gjester eller bedrifter har reagert negativt mot de prisjusteringene vi har vært nødt å gjøre. Heller tvert i mot - gjestene og våre bedriftskunder viser en raushet og lojalitet som vi setter stor pris på.

– Kaffeabonnement har blitt svært attraktivt

Kaffebarkjeden Espresso House var, sammen med Starbucks, aktøren som har økt prisene mest, ifølge MN24s prisundersøkelse. May Britt Østby, landssjef i Espresso House Norge, trekker frem den store økningen i råvareprisene som driveren av prisøkningene.

– Som alle andre påvirkes også vi av økte kostnader på kaffe, meieriprodukter og alle andre varer vi selger. På toppen av dette kommer økte priser på strøm, frakt og husleie.

– Dette er produkter der råvarene også er dyrere og som har økt kraftig i innkjøpspris. Alle kundene er forskjellige, men vi opplever at veldig mange også i en trangere økonomisk tid unner seg en hverdagsluksus ved å ta med seg venner og familie på kafé.

May Britt Østby, landssjef i Espresso House Norge. Foto: Jarran Flokkmann

Østby mener at Espresso House sine produkter tidligere har vært kunstig lavt priset, noe som rettferdiggjør prisøkningene. Videre trekker hun frem at stamkunder kan spare mye penger gjennom selskapets kaffeabonnement.

– Vi skal levere høy verdi til gjestene våre hver eneste dag når det kommer til mat, drikke, god atmosfære og service. Prisene endrer seg hyppigere enn før og forskjellene som beskrives, er et resultat av et øyeblikksbilde ved at enkelte av våre produkter tidligere har vært kunstig lavt priset.

– På flere av våre populære matprodukter vil forskjellene være motsatt ved at priser er redusert og Espresso House er rimeligere enn våre nærmeste konkurrenter. For de prisbevisste kundene har vi kaffeabonnementet, i tillegg til at vi tilbyr gratis påfyll av bryggkaffe, noe som vi ser er svært populært.

Se prisene her (januar 2023):

Liten svart kaffeKaffe latteEspresso
Starbucks41 kr54 kr34 kr
Dromedar Kaffebar36 kr49 kr33 kr
Kaffebrenneriet36 kr49 kr29 kr
Espresso House39 kr56 kr33 kr
Café le Frère33 kr44 kr25 kr
Jacobsen & Svart44 kr48 kr29 kr